Livestreaming

Som Room Service för din livesändning, där studion kommer till ditt kontor.

Livestreaming och webinar i alla sina olika former är fantastiskt för att skapa närmare och djupare relation med din målgrupp. Video i sig är mer personligt och nära än samma budskap i bara text och bild. När det dessutom sänds live är deltagaren på plats just där och just då. 

Genom livestreaming får du en direktkontakt med målgruppen genom chatt, frågor och liknande som skapar ett betydligt högre engagemang än om de bara passivt konsumerar ditt budskap.

Och engagemang gillar vi. Den som är engagerad och får förtroende för dig har såklart mycket lättare att ta steget vidare och bli en kund. 

Livesändning kan kännas krångligt. Nackdelen med att arbeta med livestream och webinar är å andra sidan att det kan kännas obekvämt att vara framför kameran, det kan vara svårt att få till bästa formatet för budskapet och det krävs en del teknik för att livesändningen ska bli bra på riktigt. Och det är såklart här jag kommer in. 

Jag arbetar regelbundet med livesändningar i alla olika former, och med ambitionsnivåer från mobilkamera till digital galaföreställning. Tillsammans skapar vi det liveformat som passar dig och din målgrupp bäst.

Livestreams, webinar, interna bolagsmöten och utbildningar – olika former av livesändningar

Livesändning kan göra god nytta i många olika tillfällen och behov. Här är några vanliga varianter:

  • Webinar och demos som skapar synlighet,  fördjupar relationerna med kunderna och ger nya affärer.
  • Interna bolagsmöten som samlar medarbetare digitalt runt om i landet eller världen, och som är ett utmärkt sätt att både informera och engagera medarbetarna.
  • Publika livesändningar i samband med event eller viktiga lanseringar ger ett professionellt intryck av din produkt eller tjänst. 
  • För betalda utbildningar, digitala kurser eller konferenser är rörlig media och professionell livestreaming ett utmärkt sätt att förmedla kunskap och skapa engagemang hos deltagarna. 

Vill du prata mer om din kommande livesändning?

Lämna lite basuppgifter i formuläret nedan så återkommer jag med ett förslag. Det går naturligtvis utmärkt att maila mig direkt också på andreas@hallgrenmedia.se.

Genom att skicka in formuläret samtycker jag till att Hallgren Media får behandla och lagra uppgifterna för att kunna kontakta mig kring projektet.

Inför ett livestreaming-event involverar du mig så mycket som du känner för.Ofta kan ett projekt se ut så här:  

I planeringsfasen innan livestreaming-eventet:

  • Vi planerar och utformar livesändningen tillsammans
  • Jag sätter upp landningssida för eventet där deltagare kan anmäla sig, och jag hanterar också bokningar och frågor kring det.
  • Jag stöttar kring manus, struktur och att förbereda dina gäster
  • Jag hjälper till att förproducera professionella inslag, vinjetter och grafik som ska vara med i sändningen.

När det är dags för sändning:

  • Jag kommer ut till ditt kontor med all teknik och bygger upp en studio. Omfattningen beror på livestreamens upplägg, men jag tar med mig ljus, mikrofoner, kameror, sändningsutrustning och backup:er om något skulle gå snett. Det enda du behöver ha är en plats, lämpliga möbler och ett bra nätverk. Resten tar jag hand om.
  • När sändningen drar igång hanterar jag tekniken och kvalitetssäkrar livesändningen, så att du kan fokusera helt på ditt budskap.
  • Jag är också med och skapar trygghet för dig och deltagarna i livesändningen vilket ger en bättre produktion och en roligare upplevelse.

Efter livesändningen:

  • Dela livesändningen med fler. När vi är klara trimmar jag livesändningen så att det fungerar bra att skicka ut i efterhand både till deltagarna och de som eventuellt missade att vara med live.
  • Hantera uppföljning. För att satsningen ska ge resultat behövs oftast aktiv uppföljning, och här kan jag hjälpa dig och säljavdelningen kring den viktiga uppföljningen.
  • Återanvänd i flera format. Jag kan även återanvända materialet från livesändningen för att producera kortare videomaterial som du till exempel har nytta av i dina sociala kanaler. Genom att återanvända livestreamen i fler format får du ett långvarigt värde av ditt event.

Några exempel på livestreaming-event:

INTERNKOMMUNIKATION

ÅTERKOMMANDE BOLAGSMÖTEN

Jag har under ett par år producerat Fellowminds kvartalsmöte Company Update med sändning från en studio som vi bygger upp på något av bolagets olika kontor runt om i Sverige. 

Interna bolagsmöten producerar jag bland annat även för Wästbygg-gruppen med huvudkontor i Göteborg. 

Läs gärna mer om fördelarna med livestreaming för interna möten i en distribuerad organisation. 

Kundcase - Hallgren Media - Fellowmind

DISTRIBUERAD LIVE

DIGITAL KONFERENS MED BILJETTER

I december 2023 producerade jag den helt distribuerade livesändningen ”Det digitala marknads­föringsåret 2023” tillsammans med Tony Hammarlund.

KONCERNINFORMATION

LIVE MED MYCKET FÖRPRODUKTION

Pulsen­koncernens interna bolagsmöte har formen av nyhetssändning med förproducerade inslag. Här klipper jag videor och hanterar teknik kring livesändningen.

Kundcase Hallgren Media - Pulsen

Vanliga frågor kring livestreaming

Förutom deltagarna som ska varas med i livesändningen behöver du tre saker på plats:

  • En lämplig lokal (det här kikar vi på tillsammans under förberedelserna)
  • Möbler/dekor till sändningen
  • En fast och hyffsat snabb Internetuppkoppling via kabel 

All övrig teknik som ljus, ljud, bild etc tar jag med mig till dig. 

Det kan du absolut få. Utifrån min erfarenhet av olika typer av livesändningar och webinar kan vi tillsammans sätta upp det format som passar bäst för dina syften. 

Jag hjälper gärna till med talmanus, presentationer och grafisk inramning också om du vill det. 

Egentligen inte. För avancerade livesändningar samarbetar jag med en stor event- och teknikpartner, vilket gör att vi kan skala upp produktionen som du vill – från ett enklare webinar rätt och och ner med en kamera, till en storproduktion med många deltagare, livepublik och avancerad scen- och sändningsteknik.

Definitivt.

Många av mina uppdrag är interna bolagsmöten och dessa sänds så att de enbart är tillgängliga för de egna medarbetarna.

Interna livesändningar skapar bra engagemang och informationsspridning och många gör dessa återkommande kvartals- eller månadsvis.

Den tid du och dina deltagare lägger på att skapa en riktigt bra livesändning ska definitivt nyttjas till max. I många fall kan det vara bra att återanvända materialet flera gånger i efterhand. 

Dels kan naturligtvis sändningen användas i sin helhet, för de som inte kunde vara med live eller vill se den igen. Att trimma livesändningen för att återanvända den ingår alltid i mina leveranser. 

Dels kan livesändningen också klippas om för att användas i andra format i efterhand, till exempel korta klipp och intresseväckance citat perfekta för sociala media och andra digitala kanaler. 

Att återbruka sin livesändning efteråt i olika format ger bra långsiktighet och god ekonomi i produktionen. 

Hallgren Media har sin bas i Borås och är enkelt tillgänglig för livesändningar och event i Göteborg, Borås och Jönköping med omnejd. 

Men jag gör även löpande uppdrag hos kunder i hela södra Sverige, från Malmö till Stockholm. Och med lite framförhållning löser vi såklart även resten av Sverige också om du sitter på annan ort. 

I vissa fall kan också en helt distribuerad sändning vara aktuellt. Då sitter talare, tittare och tekniker helt enkelt på helt olika ställen i världen och det finns inga geografiska begränsningar alls. Det är dock en mer komplex teknisk lösning, men fullt möjlig att genomföra. 

Det finns väldigt många faktorer som påverkar prisbilden för en livesändning.

Därför får du alltid en offert efter att vi pratat ihop oss kring dina behov.

Några delar som påverkar är:

  • Längd på livesändningen
  • Teknisk komplexitet
  • Behov av flera tekniker på plats
  • För- och efterproduktion

Dina behov kring livesändningen eller eventet är det som avgör prisbilden. Större och mer avancerade produktioner kräver mer förberedelser, fler tekniker och mer teknik, medan det för ett webinar ofta räcker med en enklare uppsättning.   

Hallgren Media producerar allt från korta webinar med en kamera (budget från 20 tkr) till eventproduktioner med många kameror, publik och mycket förproduktion (budget från 100 tkr och uppåt). Därför behöver vi prata ihop oss kring vad du vill uppnå innan jag kan lämna en offert på produktionen. 

Fyll gärna i formuläret här intill så återkommer jag med ett förslag kring din livesändning.