Effektiv internkommunikation med livestreaming

Samla organisationen med livesändningar direkt från ert kontor

Den moderna arbetsplatsen kan vara fantastisk, med medarbetare spridda över olika kontor runt om i Sverige, världen, eller 100% remote. Flexibiliteten ger stora fördelar, men gör det också svårare att ses för att diskutera frågor, förankra beslut och fördjupa relationerna.

Professionell livesänd video har en underbar förmåga att skapa intresse och engagemang. Därför tar allt fler bolag stöd för att enkelt livestreama interna möten.

Hallgren Media hjälper löpande större svenska företag att nå ut till medarbetarna med livesända möten för att bland annat:

Riggat för livestreaming från kunds kontor i Malmö

Som room service for livesändningar

Studion kommer till ditt kontor, och du behöver inte tänka på teknik.

Digitala möten fastnar ofta i krånglig teknik. Så ska det inte behöva vara.  Vi tar hand om alla praktiska och tekniska delar kring ditt digitala möte.

Med rätt kostnadsbild går det att göra det oftare.

Kontinuitet är nyckeln i all framgångsrik kommunikation, inte minst internt. Därför är det också viktigt att hitta rätt kostnadsbild och ambitionsnivå så att livesändningar blir en återkommande kommunikationskanal.

Hur stort eller hur litet som helst. Behovet avgör.

Hallgren Media gör allt från enkla webinar till stora eventproduktioner med publik, musiker och ett stort antal gäster. Tillsammans med min teknikpartner löser vi alla tekniska behov. Det viktiga är att hitta rätt format som får ditt budskap att nå fram och engagera mottagaren.

Hur vill du använda livestreaming och professionella digitala möten för att samla organisationen och skapa engagemang för verksamheten?

Hör gärna av dig med dina tankar eller funderingar så återkommer jag med ett förslag. Svårare än så behöver det inte vara.

Det går naturligtvis utmärkt att maila mig direkt också på andreas@hallgrenmedia.se.

Genom att skicka in formuläret samtycker jag till att Hallgren Media får behandla och lagra uppgifterna för att kunna kontakta mig kring projektet.

Vanliga former av interna livesändningar och digitala möten

Livesändningar och digitala möten kan utformas på många olika sätt, helt utifrån hur behoven och budskapen ser ut. Men några av de vanligaste formaten är:

  • Morgonsoffan
    En klassisk uppsättning där en programledare, till exempel VD:n, samtalar kring aktuella frågor med ett antal gäster får organisationen eller samarbetspartners.

    Varianten är särskilt bra för att lyfta fram flera olika områden inom bolaget och att sätta samtalet i fokus.  

  • Nyhetssändningen
    Ett upplägg där programledaren själv rapporterar kring aktuella frågor inom organisationen. Formatet kompletteras med fördel med inslag som producerats i förväg och mer avancerad grafisk form för ett professionellt och lättillgänglig intryck.

    Formatet passar särskilt bra när det finns mycket att rapportera kring, till exempel i ett kvartalsmöte, och man vill ha en effektiv paketering av budskapen.  

  • Digitalt forum
    Ett öppnare samtal där inte bara studion får synas, utan där man även får in röster live från olika kontor och platser runt om i landet.

    Formatet är lite mer komplicerat men ger en stor möjlighet för många röster inom organisationen att synas.  

  • Hydridmötet
    Ett möte behöver inte bara vara digitalt. Med hybridmötet finns publik på plats i studion, till exempel medarbetarna på huvudkontoret, medan andra deltagare tar del av budskapen online från sina olika platser.Att ha publik på plats ger ofta mer nerv och liv åt livesändningen.

Läs gärna mer om livestreaming för bolagets interna och externa kommunikation och hur ett projekt kan gå till. 

Några bolag Hallgren Media arbetar med för interna bolagsmöten och livesändningar.

FELLOWMIND

Fellowmind är ett IT-bolag med över 2000 medarbetare i sex europeiska länder. Jag har de senaste tre åren sänt kvartalsvisa bolagsmöten från Fellowminds olika kontor, från Malmö till Stockholm, tillsammans med bolagets svenska ledning och utvalda medarbetare.

Kundcase - Hallgren Media - Fellowmind

PULSEN GROUP

Boråsföretaget Pulsen är ett av Sveriges äldsta IT-företag som idag har verksamhet i många olika branscher runt om i landet. Ett par gånger per år sammanfattar koncernens vd med gäster läget inom koncernen i form av en livesändning som sedan följs av festligheter på respektive kontor. En mångårig tradition där formatet utvecklats och förändrats utifrån kommunikationsbehoven.

Kundcase Hallgren Media - Pulsen

WÄSTBYGG GRUPPEN

Byggföretaget Wästbygg har kontor och byggarbetsplatser runt om i landet, och få möjligheter för personalen att möta varandra eller ledningen. I samband med att de fick nytt kontor i Göteborg började de därför också med regelbundna livesändningar med fokus på aktuella projekt, nyheter och bolagsinformation.

DIGITAL LIVEKONFERENS

I december 2023 producerade jag den helt distribuerade livesändningen ”Det digitala marknads­föringsåret 2023” tillsammans med Tony Hammarlund.

Vanliga frågor kring livestreaming

Förutom deltagarna som ska varas med i livesändningen behöver du tre saker på plats:

  • En lämplig lokal (det här kikar vi på tillsammans under förberedelserna)
  • Möbler/dekor till sändningen
  • En fast och hyffsat snabb Internetuppkoppling via kabel 

All övrig teknik som ljus, ljud, bild etc tar jag med mig till dig. 

Det kan du absolut få. Utifrån min erfarenhet av olika typer av livesändningar och webinar kan vi tillsammans sätta upp det format som passar bäst för dina syften. 

Jag hjälper gärna till med talmanus, presentationer och grafisk inramning också om du vill det. 

Egentligen inte. För avancerade livesändningar samarbetar jag med en stor event- och teknikpartner, vilket gör att vi kan skala upp produktionen som du vill – från ett enklare webinar rätt och och ner med en kamera, till en storproduktion med många deltagare, livepublik och avancerad scen- och sändningsteknik.

Definitivt.

Många av mina uppdrag är interna bolagsmöten och dessa sänds så att de enbart är tillgängliga för de egna medarbetarna.

Interna livesändningar skapar bra engagemang och informationsspridning och många gör dessa återkommande kvartals- eller månadsvis.

Den tid du och dina deltagare lägger på att skapa en riktigt bra livesändning ska definitivt nyttjas till max. I många fall kan det vara bra att återanvända materialet flera gånger i efterhand. 

Dels kan naturligtvis sändningen användas i sin helhet, för de som inte kunde vara med live eller vill se den igen. Att trimma livesändningen för att återanvända den ingår alltid i mina leveranser. 

Dels kan livesändningen också klippas om för att användas i andra format i efterhand, till exempel korta klipp och intresseväckance citat perfekta för sociala media och andra digitala kanaler. 

Att återbruka sin livesändning efteråt i olika format ger bra långsiktighet och god ekonomi i produktionen. 

Hallgren Media har sin bas i Borås och är enkelt tillgänglig för livesändningar och event i Göteborg, Borås och Jönköping med omnejd. 

Men jag gör även löpande uppdrag hos kunder i hela södra Sverige, från Malmö till Stockholm. Och med lite framförhållning löser vi såklart även resten av Sverige också om du sitter på annan ort. 

I vissa fall kan också en helt distribuerad sändning vara aktuellt. Då sitter talare, tittare och tekniker helt enkelt på helt olika ställen i världen och det finns inga geografiska begränsningar alls. Det är dock en mer komplex teknisk lösning, men fullt möjlig att genomföra. 

Det finns väldigt många faktorer som påverkar prisbilden för en livesändning.

Därför får du alltid en offert efter att vi pratat ihop oss kring dina behov.

Några delar som påverkar är:

  • Längd på livesändningen
  • Teknisk komplexitet
  • Behov av flera tekniker på plats
  • För- och efterproduktion

Dina behov kring livesändningen eller eventet är det som avgör prisbilden. Större och mer avancerade produktioner kräver mer förberedelser, fler tekniker och mer teknik, medan det för ett webinar ofta räcker med en enklare uppsättning.   

Hallgren Media producerar allt från korta webinar med en kamera (budget från 20 tkr) till eventproduktioner med många kameror, publik och mycket förproduktion (budget från 100 tkr och uppåt). Därför behöver vi prata ihop oss kring vad du vill uppnå innan jag kan lämna en offert på produktionen. 

Fyll gärna i formuläret här intill så återkommer jag med ett förslag kring din livesändning.