Storytelling

Använd storytelling i olika format för att berätta varför ditt bolag finns och hur det skapar värde för kunderna och för världen.

Det finns alltid en historia värd att lyssna på. 

En ny produkt är inte automatiskt intressant. Utanför ditt bolag alltså. Men om man kan hitta värdet som din produkt skapar – i mer tid, i sparade kronor eller kanske en roligare vardag – och paketerar den berättelsen i en form som en lätt att ta till sig, då blir det betydligt enklare att få låna lite tid av dina mottagare.

Tiden är alltid det vi har minst av och som vi alla konkurrerar om. Jag gör det just nu när du skummar den här texten (tack för uppmärksamheten!) och om man vill ha något behöver man också ge något värdefullt tillbaka, till exempel ny kunskap, viktig information eller en stunds underhållning. Vad och hur beror förstås på vem du är som avsändare, och vilka dina mottagare är.

Ofta är det heller inte ett format som funkar för all din kommunikation, utan snarare en kombination av många olika kanaler, former och format som hjälper till att föra ut ditt budskap. 

En av mina absoluta styrkor är att ta in information, hitta kärnan i den och sedan kunna formulera och paketera budskap som går hem hos målgruppen. Ofta handlar det om texter av olika slag, där jag inte minst vill slå ett slag för effektiva kundcase och nyhetsbrev som lämpar sig väldigt väl för storytelling. Men jag arbetar också mycket med video, webinar och livesändningar som ett medel för att komma närmare och kunna bli mer personlig med sina mottagare och kunder.

Här är några sätt jag kan hjälpa dig berätta din story på…

Storytelling i kommunikation och marknadsarbete - Hallgren Media

Text och bild som konverterar kunder 

Den absolut vanligaste formen för storytelling är fortfarande det skrivna ordet. I text, och bild, kan du effektivt berätta det du vill så sagt i många olika former, textlängder och sammanhang. De lite längre texterna kan också bild ramen för en hel serie kortare poster till dina sociala kanaler, vilket är ett effektivt sätt att löpande arbeta med content på.

Här är några varianter som jag arbetar med ofta: 

Artiklar

Lite längre texter med till exempel nyheter, produktinformation, lanseringar, krönikor, medarbetarporträtt, infografik, rapporter och mycket mer. De här texterna publiceras oftast i första hand på din webbplats och delas vidare i dina digitala kanaler.  

Kundcase

Success stories och kundcase är en särskilt effektiv form av content där dina kunder får berätta om dina styrkor, i stället för att du gör det själv. För kundcase brukar jag intervjua dina utvalda kunder och sköter all kundkontakt, vilket ger en smidig och effektiv process både för dig och för din kund.

PR / Media / Pressmeddelanden

Att synas i journalistiska sammanhang är effektivt, oavsett om det är breda dagstidningar eller relevant fackpress. Här hjälper jag i första hand till med nyhetsvärdering för att se om det finns en vinkel som fungerar för media, och sedan hanterar jag contentproduktion och mediakontakter.

Nyhetsbrev

Från att ha varit en utskälld kanal har nyhetsbrev gjort comeback, och det är inte så konstigt. Med rätt budskap till en intresserad målgrupp har du möjlighet att få låna lite fokuserad tid av din målgrupp när ditt nyhetsbrev dyker upp i inkorgen.

Andra längre texter

Text och bild behövs förstås i en rad olika sammanhang, till exempel inför lansering av ny produkt, till utbildningsmaterial, rapporter, för texter till hållbarhetsredovisning eller årsredovisningar och mycket mer.  

Video & live­streaming för en mer personlig touch

Rörlig media är ett fantastiskt bra sätt att berätta historier som knyter an känslomässigt hos tittare, och som gör att avståndet mellan dig och din kund minskar. Videoproduktion kan självklart vara hur omfattande som helst, men jag arbetar i första hand med mindre och kostnadseffektiva produktioner för att fler B2B-bolag ska kunna arbeta professionellt med video.

Här är några typer av videoproduktioner jag arbetar med ofta:

Videoproduktion

En traditionell videoproduktion kan till exempel vara intervjuer: med kunder inför ett kundcase; med ledningspersoner kring en nyhet; med medarbetare kring hur det är att jobba på bolaget; eller med specialister kring en produkt eller tjänst. Det kan också vara olika former av demonstrationer, presentationer eller liknande. Vid en videoproduktion är jag oftast med i hela processen från planering över filmning till post-produktion, och står även för all teknisk utrustning som krävs.

Livestreaming

Livesändning är ett bra sätt att skapa engagemang och dialog med kunder och anställda. Live kan göras på många sätt, men oftast kommer jag ut till dig och bygger en studio på plats på ditt kontor. Jag tar hand om alla tekniska delar kring livesändningen och kan även coacha kring innehåll och kundbearbetning för att skapa de bästa upplevelserna av din livesändning. Se mer om livestreaming >>

Eventproduktion

Lanseringar, konferenser och möten kan med fördel filmas för att dels visa upp en känsla av eventet i sociala kanaler och nyhetsbrev, dels för att få material som kan användas inför nästa konferens.

Webinar och kurser

Webinar kan sorteras under livestreaming ovan, men det är också möjligt att förproducera hela eller delar av webinaret eller kursen för att sedan kunna sända det vid ett eller flera tillfällen i framtiden. Här kan jag förutom videoproduktion och coachning också hantera livesändningen när den ska gå ut live.

3 aktuella exempel på livesändningar

Producerade den helt distribuerade livesändningen ”Det digitala marknads­föringsåret 2023” tillsammans med Tony Hammarlund i december 2023.
Kundcase - Hallgren Media - Fellowmind

Har under ett par år producerat Fellowminds kvartalsmöte Company Update med sändning från bolagets olika kontor runt om i Sverige. 

Kundcase Hallgren Media - Pulsen

För Pulsen­koncernens interna bolagsmöte gör jag både för­producerade videor och hanterar teknik kring livesändningen.