Utan stabil grund för din kommunikation blir det svårt att bygga stort.
Ibland behöver man börja, eller börja om, från grunden för att få en bra start. För att arbeta effektivt med kommunikation behöver vissa saker finnas på plats. Kanske inte allt på en gång men ju stadigare grund man står på desto stabilare blir bygget.
Flera gånger under min resa hittills har jag klivit in som marknadsansvarig i organisationer som inte haft så stor vana av att arbeta strukturerat med sin kommunikation tidigare. Då är det första steget just att börja gräva där man står och skapa en grund som snabbt kan leverera värde utifrån organisationens unika förutsättningar. Och sedan bygger man sten för sten på grunden parallellt med löpande leveranser – med fokus på det som ger mest nytta i varje läge.
Mina erfarenheter har gett mig en bra kunskap kring vad som behövs och hur man får det på plats.
Här är några av de kommunikativa byggstenar jag kan hjälpa dig mura upp.

Content och plattformar
Grafisk profil och mallar
Den grafiska profilen för ett varumärke är samlingsnamnet för allt som har med logotyp, färger, typsnitt och liknande att göra. Den kan göras hur omfattande som helst, och innefatta även ljud, video, tonalitete och mängder av olika varianter. Oavsett storlek har den grafiska profilen egentligen bara två syften: att se till att varumärket är konsekvent och att göra det så enkelt som möjligt att skapa material som annonser och webbplatser för varumärket. I de flesta fall är det därför bra att börja med just de saker man vet att man kommer behöva.
Något som ofta glöms bort är vardagskommunikationen från bolaget. Jag och mina marknadskollegor gör gärna snygga dokument i Indesign med full kontroll över utseende och färger, men hur ser ett vanligt worddokument ut som en medarbetare skickar till en kund?
När jag tar fram en grafisk profil och användbara mallar är det kreativa och det praktiska lika mycket i fokus. Det handlar om att skapa bra förutsättningar för hela organisationen att göra rätt utan att de ska behöva tänka på det.
Webbplats
Webbplatsen är inte alltid den plats där flest kunder upptäcker ditt bolag, men webbplatsen är ändå oerhört viktigt genom att vara en av de få digitala kanaler som du äger och rår över helt på egen hand. Oavsett hur medielandskapet förändras har du alltid din webbplats som en sund bas.
Jag har en lång erfarenhet av webb och ansvarat både för webbplatser med ett fåtal sidor till giganter med tiotusentals sidor. Jag har kunskap inom flera plattformar och kan leda framgångsrika webbprojekt på alla nivåer.
Jag bygger även hela webbplatser i WordPress, vilket inte minst är en fördel om man börjar från noll och snabbt vill ta fram grafiskt profil, webbnärvaro och digitala kanaler för ett nytt bolag eller en produkt. I många av mina webbprojekt levererar jag en hel lösning med såväl grafisk form, webbutveckling, struktur och innehåll, samt kan stötta kring SEO-frågor tillsammans med en nära partner.
Sociala media och digitala kanaler
För sociala media och andra digitala kanaler hjälper jag till med strategier och prioriteringar utifrån de målsättningar och resurser som finns tillgängliga. Utifrån dessa kan vi sedan sätta upp relevanta kanaler för bolaget och börja skapa en bra digital närvaro online.
Nyhetsbrev
Nyhetsbrev har fått en comeback som kanal på senare tid. Med större konkurrens om synligheten i sociala kanaler har fler upptäckt hur bra ett välskrivet nyhetsbrev kan fungera när det landar i målgruppens inkorg och faktiskt blir läst. Det är också ett utmärkt sätt att samla kontakter att kommunicera med utanför de låsta sociala nätverken.
Nyhetsbrev fungerar både för externa målgrupper och för befintliga kunder. Här kan vi hjälpa till att både få system för nyhetsbrev på plats för ditt bolag och att löpande arbete med innehåll och publicering av nyhetsbreven.
Strategi
Workshops med ledning kring marknads- / säljarbetet
Ett bra marknadsarbete utgår från bolagets behov, utmaningar och möjligheter. För att fördjupa sig inom det är en lämplig start ofta en workshop – fysiskt eller digitalt – med relevanta medarbetare inom bolaget där jag både kan facilitera samtalet mot nya insikter och dokumentera det vi redan vet men kanske inte jobbar utifrån dagligen. En sådan här workshop kan både vara en del av ett större samarbete, eller göras som en engångsåtgärd där bolaget själv tar insikterna vidare till nästa steg.
Strategier, målgrupper och strukturer
Att göra saker utan en strategi kan blir spretigt. Att ha en strategi utan att göra saker blir meningslöst.
Tillsammans med ledningsgrupp, affärsutvecklare, specialister och andra intressenter kan jag hjälpa till att ta fram marknadsstrategier, planer och roadmaps som också är operativa och användbara på en gång. Precis som med grafiska profiler görs de just så omfattande som behövs just nu, och uppdateras i takt med att omvärlden förändras. Det vill säga rätt ofta.
Contentplanering
För att kommunikation ska ge effekt behöver den vara konsekvent och kontinuerlig. Därför behövs också en contentplan som tar fram relevanta budskap och ser till att de kommer ut i rätt kanaler vid rätt tillfällen och när rätt mottagare.
När det gäller contentplanering brukar jag ofta börja med en kort workshop tillsammans med ett antal medarbetare hos dig för att sätta ämnen och områden som är relevanta att prata om. Utifrån det tar jag sedan fram innehåll för sociala plattformar – i text, bild och video – samt en kalender för den närmsta tiden.
Contentplanering tar också hjälp av storytelling för att skapa fördjupande material som kan användas över längre tid.